6-kk alkaen
Odottavien äitien valinta

TUOTTEEMME LÖYDÄT

Nôgel – vain luonnolliset ainesosat ja parhaan imeytymisen kivennäisaineet ja vitamiinit!

LUE LISÄÄ RAUTA-RAVINTOLISISTÄ
LUE LISÄÄ D3-TIPOISTA
LUE LISÄÄ B12-TIPOISTA
LUE LISÄÄ MAGNESIUMSUIHKEESTA
👉Tiesitkö, että iäkkäiden B12-vitamiinin ongelmat eivät ole ollenkaan harvinaisia? Iäkkäillä syynä on juuri B12-vitamiiniin liittyvät imeytymishäiriöt, mutta myös aliravitsemuksesta johtuva riittämätön saanti. 

👉Tiedetään, että B12-vitamiinin imeytyminen vähenee iän myötä, joka nostaa puutoksen riskiä juuri iäkkäillä. Tämä liittyy mahahapon erityksen vähenemiseen - mahahappoa tarvitaan B12-vitamiinin erottamiseen proteiineista.

MIHIN IMEYTYMISHÄIRIÖ LIITTYY?
👉Vanhuuteen liittyvä mahahapon erityksen väheneminen on tavallisin fysiologinen syy.
👉Toiseksi tavalliseksi syyksi voi olla atrofinen gastriitti eli mahalaukun limakalvon tulehdus. Sen voi aiheuttaa Helicobacter pylori infektio tai autoimmuunitauti. 
👉Yli 65-vuotiailla esiintyy B12-vitamiinin puutosta yhdellä henkilöllä 10:stä. On havaittu, että jopa 38% iäkkäistä kärsii lievästä B12-vitamiinin puutoksesta.

PITÄISIKÖ IÄKKÄIDEN KÄYTTÄÄ B12-VITAMIININ RAVINTOLISÄÄ?

Kyllä, tämä olisi hyvä!😊

Kyseessä on turvallinen vitamiini myös isommissa määrissä - 2-3 kertaa viikossa 500 mcg B12-vitamiinia takaa riittävän B12-vitamiinin saannin.
💪 Nyrkkisääntönä on, että iäkkäiden pitäisi saada päivittäinen B12-vitamiinin määrä ravintolisistä. Jos ruuastakin vähän imeytyy, vielä parempi!
Ravintolisissä B12-vitamiini ei ole sitoutunut proteiineihin (kuten ruuassa), joten vähäinen mahahapon määrä ei vaikuta sen imeytymiseen.
🥰Tonttuaika lähestyy! 🥰Sukulaistemme ja tuttujemme joukossa löytyy varmasti vanhempia ihmisiä, jotka ilahtuisivat B12-vitamiinin (ei kannata unohtaa myös tärkeätä D-vitamiinia!) löytämisestä joulusukasta! 🥰
Pidetään huolta myös iäkkäimmistä, jotka eivät vietä aikaa tässä ihmeellisessä internetin maailmassa. Tarvittaessa voivat mummot ja vaarit konsultoida myös heidän lääkäreidensä kanssa 🥰
PS! B12-vitamiinin ja lääkkeiden annostelun väliin voisi jäädä ainakin tunti! #b12vitamiini #iäkkäille #b12vitamiinipuutos #b12vitamiininturvaamiseksi #helicobacteripylori #atrofinengastriitti #joulusukka2021
👉Tiesitkö, että iäkkäiden B12-vitamiinin ongelmat eivät ole ollenkaan harvinaisia? Iäkkäillä syynä on juuri B12-vitamiiniin liittyvät imeytymishäiriöt, mutta myös aliravitsemuksesta johtuva riittämätön saanti. 👉Tiedetään, että B12-vitamiinin imeytyminen vähenee iän myötä, joka nostaa puutoksen riskiä juuri iäkkäillä. Tämä liittyy mahahapon erityksen vähenemiseen - mahahappoa tarvitaan B12-vitamiinin erottamiseen proteiineista. MIHIN IMEYTYMISHÄIRIÖ LIITTYY? 👉Vanhuuteen liittyvä mahahapon erityksen väheneminen on tavallisin fysiologinen syy. 👉Toiseksi tavalliseksi syyksi voi olla atrofinen gastriitti eli mahalaukun limakalvon tulehdus. Sen voi aiheuttaa Helicobacter pylori infektio tai autoimmuunitauti. 👉Yli 65-vuotiailla esiintyy B12-vitamiinin puutosta yhdellä henkilöllä 10:stä. On havaittu, että jopa 38% iäkkäistä kärsii lievästä B12-vitamiinin puutoksesta. PITÄISIKÖ IÄKKÄIDEN KÄYTTÄÄ B12-VITAMIININ RAVINTOLISÄÄ? Kyllä, tämä olisi hyvä!😊 Kyseessä on turvallinen vitamiini myös isommissa määrissä - 2-3 kertaa viikossa 500 mcg B12-vitamiinia takaa riittävän B12-vitamiinin saannin. 💪 Nyrkkisääntönä on, että iäkkäiden pitäisi saada päivittäinen B12-vitamiinin määrä ravintolisistä. Jos ruuastakin vähän imeytyy, vielä parempi! Ravintolisissä B12-vitamiini ei ole sitoutunut proteiineihin (kuten ruuassa), joten vähäinen mahahapon määrä ei vaikuta sen imeytymiseen. 🥰Tonttuaika lähestyy! 🥰Sukulaistemme ja tuttujemme joukossa löytyy varmasti vanhempia ihmisiä, jotka ilahtuisivat B12-vitamiinin (ei kannata unohtaa myös tärkeätä D-vitamiinia!) löytämisestä joulusukasta! 🥰 Pidetään huolta myös iäkkäimmistä, jotka eivät vietä aikaa tässä ihmeellisessä internetin maailmassa. Tarvittaessa voivat mummot ja vaarit konsultoida myös heidän lääkäreidensä kanssa 🥰 PS! B12-vitamiinin ja lääkkeiden annostelun väliin voisi jäädä ainakin tunti! #b12vitamiini #iäkkäille #b12vitamiinipuutos #b12vitamiininturvaamiseksi #helicobacteripylori #atrofinengastriitti #joulusukka2021
Oletko huolestunut lapsesi ALHAISISTA RAUTAVARASTOISTA? 😕
Imeväisikäisille ja lapsille ei löydy juuri heille tarkoitettuja laadukkaita rautavalmisteita?

Koska meilläkin on kotona pieniä lapsia, oli lasten rautasiirappi
Oletko huolestunut lapsesi ALHAISISTA RAUTAVARASTOISTA? 😕 Imeväisikäisille ja lapsille ei löydy juuri heille tarkoitettuja laadukkaita rautavalmisteita? Koska meilläkin on kotona pieniä lapsia, oli lasten rautasiirappi "must" tuote rautatablettien lisäksi tuotevalikoimaamme. Rautabisglysinaatti-siirappi myös puuttui markkinoilta sekä Virossa että Suomessa. Tämän siirapin kanssa on tehty paljon töitä ja maisteluja ennen kun täydellinen resepti valmistui - siirappi on myös kotonamme ollut muutaman viime vuoden aikana käytössä taaperoiden rautatasojen säilyttämiseen! Jos Sinullakin on haasteita lasten rautatasojen kanssa (mikä on enemmän sääntö kuin poikkeus!), meillä on Sinulle ratkaisu - ensimmäinen rautasiirappi perheen pienimmille 🙂 Kehitetty, valmistettu ja testattu Virossa - rautabisglysinaatti täyttää tehokkaasti rautavarastoja sekä lapsilla että aikuisilla. Lisäksi se on vatsaystävällinen rauta, joka harvemmin aiheuttaa sivuvaikutuksia. Myös maku on miellyttävän appelsiinimainen, josta tuleekin valmisteen luonnollinen C-vitamiinin pitoisuus 🍊 Nimestä huolimatta siirappi sopii koko perheelle! 🥰 helppo annostella mukana tulevalla mittakorkilla! Tehokas rautavalmiste, joka on saanut runsaasti hyvää palautetta sekä lääkäreiltä että vanhemmilta! 🥰 Rautasiirapimme on valloittanut kotimarkkinat Virossa ja siihen on hyvä syykin 😊 puhtaat ainesosat, tehokas, mutta vatsaystävällinen rauta ja paljon hyviä kokemuksia rautatason nostamisessa! Sellainen on hyvä rautasiirappi!💪 👉Saatavilla myös hyvinvarustetuista (netti)apteekeista ja luontaistuotekaupoista kautta maan. Katso lisää kotisivuiltamme NOGELORGANICS.FI #raudanpuute #raudanpuuteilmananemiaa #ferritiini #lastenraudanpuute #varastorauta #ravintolisälapsille #rautasiirappina
Aikaisemmin on ajateltu, että kaakao ja siten myös suklaa vähentävät raudan imeytymistä. MIKSI? Koska kaakao kuten myös tee ja kahvi sisältää runsaasti polyfenoleja - erilaisia kasviperäisiä yhdisteitä, joita löytyy paljon myös hedelmissä ja vihanneksissa. 
😕 Eikö voisi ollenkaan syödä suklaata rautahoidon aikana? Näin monimutkainen asia ei onneksi ole!
😎 Esimerkiksi annosteltiin hemi-rautaa (jonka imeytyminen ei tietääksemme ole kovin paljon riippuvainen erilaisista ravintoaineista) ja myös ei-hemi-rautaa - rautasulfaattia (jonka imeytymiseen vaikuttavat monet erilaiset yhdisteet kuten nämä polyfenolit) - suklaakekseihin Meksikon lapsilla tehdyssä tutkimuksessa. Tulos? Merkittäviä eroja raudan imeytymisessä ei löydetty eli varastorauta, hemoglobiini ja myös punasoluindeksit paranivat suklaakeksejä syömällä, joihin oli lisätty joko hemi-rautaa tai rautasulfaattia.
Eli määrät ratkaisevat! 🏋
👉Näiden tutkimusten perusteella, mitä on kuitenkin tähän asti tehty, voi olettaa, että pieni pala tummaa suklaata (esim. lapselle rautatabletin/rautasiirapin annostelun jälkeen) ei vaikuta merkittävästi raudan imeytymiseen. 

☺️ Tavoite on, että rautahoito ei aiheuttaisi liikaa stressiä ja ei tarvitsisi koko ajan miettiä, mitä nyt voi syödä tai juoda 😊 Helpointa on annostella rauta tyhjään vatsaan ja odottaa noin 45 min. Sen jälkeen on hyvä välttää juuri kahvin ja teen juomista, mutta myös isommissa määrissä kalsiumia sisältävien juomien/ruokien käyttöä, koska juuri niillä ruoka-aineilla on todettu isompi rooli raudan imeytymisessä.
Olemme itsekin rautahoidon aikana syöneet jopa 100g suklaatakin päivässä ja juonut juuri ennen rautatabletin ottamista hieman kaurajuomaa, jossa on kalsiumia, ja näin säännöllisestikin - varastorauta ja perusverenkuva on siitä huolimatta parantunut hyvin! Eli määrät ratkaisevat ja rautakuuria ei kannata stressata! 😊 #ferritiini #raudanpuute #raudanpuuteilmananemiaa #polyfenolienlähde #varastorauta
Aikaisemmin on ajateltu, että kaakao ja siten myös suklaa vähentävät raudan imeytymistä. MIKSI? Koska kaakao kuten myös tee ja kahvi sisältää runsaasti polyfenoleja - erilaisia kasviperäisiä yhdisteitä, joita löytyy paljon myös hedelmissä ja vihanneksissa. 😕 Eikö voisi ollenkaan syödä suklaata rautahoidon aikana? Näin monimutkainen asia ei onneksi ole! 😎 Esimerkiksi annosteltiin hemi-rautaa (jonka imeytyminen ei tietääksemme ole kovin paljon riippuvainen erilaisista ravintoaineista) ja myös ei-hemi-rautaa - rautasulfaattia (jonka imeytymiseen vaikuttavat monet erilaiset yhdisteet kuten nämä polyfenolit) - suklaakekseihin Meksikon lapsilla tehdyssä tutkimuksessa. Tulos? Merkittäviä eroja raudan imeytymisessä ei löydetty eli varastorauta, hemoglobiini ja myös punasoluindeksit paranivat suklaakeksejä syömällä, joihin oli lisätty joko hemi-rautaa tai rautasulfaattia. Eli määrät ratkaisevat! 🏋 👉Näiden tutkimusten perusteella, mitä on kuitenkin tähän asti tehty, voi olettaa, että pieni pala tummaa suklaata (esim. lapselle rautatabletin/rautasiirapin annostelun jälkeen) ei vaikuta merkittävästi raudan imeytymiseen. ☺️ Tavoite on, että rautahoito ei aiheuttaisi liikaa stressiä ja ei tarvitsisi koko ajan miettiä, mitä nyt voi syödä tai juoda 😊 Helpointa on annostella rauta tyhjään vatsaan ja odottaa noin 45 min. Sen jälkeen on hyvä välttää juuri kahvin ja teen juomista, mutta myös isommissa määrissä kalsiumia sisältävien juomien/ruokien käyttöä, koska juuri niillä ruoka-aineilla on todettu isompi rooli raudan imeytymisessä. Olemme itsekin rautahoidon aikana syöneet jopa 100g suklaatakin päivässä ja juonut juuri ennen rautatabletin ottamista hieman kaurajuomaa, jossa on kalsiumia, ja näin säännöllisestikin - varastorauta ja perusverenkuva on siitä huolimatta parantunut hyvin! Eli määrät ratkaisevat ja rautakuuria ei kannata stressata! 😊 #ferritiini #raudanpuute #raudanpuuteilmananemiaa #polyfenolienlähde #varastorauta
”Voisinko käyttää rautasiirappia pienemissä määrissä raudanpuute(anemian) ehkäisyyn?
”Voisinko käyttää rautasiirappia pienemissä määrissä raudanpuute(anemian) ehkäisyyn?" 👇 Tätä on meiltä paljon kysytty. Suora ei-kyllä vastausta ei pystykään antamaan ilman pientä analyysiä. 🙂 Jos kuulut jo meidän sisäpiiriimme (sähköpostilista) tulet pian saamaan sähköpostin pienen Kaisan raudan profylaktisesta käytöstä raudanpuute(anemian) ehkäisyyn yhdessä analyysivastausten kanssa! Jos et ole vielä meidän sisäpiirissämme, liity kotisivuillamme www.nogelorganics.fi 👉 Miten pitäisi rautaa käyttää? 👇 Profylaktisesti rautaa voisi käyttää seuraavissa tapauksissa: - jos olet hedelmällisessä iässä oleva nainen (kuukautiset), jonka varastorauta eli ferritiini ei pysy optimaalisella tasolla (>30, suositeltavasti >50) ilman lisäraudan käyttöä - käytä rautaa vain kuukautisten aikana 👉siihen sopii erinomaisesti Rauta tai Rautasiirappi ja voit annostella rautaa joka toinen päivä - jos kasvavassa iässä olevalla lapsella varastoraudan eli ferritiinin taso on raudanpuutteen rajalla eli 20-30 tienoilla, mutta perusverenkuva on hyvä - nyt on tärkeä, että varastoraudan taso ei laskisi enää alhaisemmaksi 👉siihen sopii hyvin Rauta tai Rautasiirappi ja annostelu on 1/4-1/2 tavallisesta vuorokautisen annostelun määrästä etiketillä 2-3 kertaa viikossa - jos olet (täys)kasvissyöjä ja varastorauta eli ferritiini ei pysy optimaalisella tasolla ilman lisärautaa - koska kasviperäinen ei-hemi-rauta imeytyy heikommin, tulisi (täys)kasvissyöjällä saada vähintään kaksinkertainen määrää rautaa vuorokaudessa verrattuna vuorokautisen saannin vertailuarvoon -> tarvittaessa voi käyttää Rautaa tai Rautasiirappia kahdesti viikossa 👉 Jos olet sekäsyöjä ja mies tai jo postmenopausissa oleva nainen, jonka varastoraudan eli ferritiinin taso ei pysy ja vain laskee, jonka tuloksena tarvitset jatkuvasti rautaa - konsultoi ensin lääkärisi kanssa ja älä aloita rautahoitoa ennen kun raudanpuute(anemian) syy on selvä 🏋 Liity sisäpiiriimme, koska kirjoitamme erilaisista aiheista paljon yksityiskohtaisemmin + tuomme esimerkkejä oikeasta elämästä 🏋#ferritiini #raudanpuute #raudanpuuteilmananemiaa #varastorauta